Mitä Chikung on?

Sana qigong eli chikung tarkoittaa yksinkertaisesti suomennettuna energian harjoittamista. Tässä energialla tarkoitetaan Chitä (Qi), orientaalisen maailmannäkemyksen mukaista voimaa, jonka ajatellaan kattavan kaiken, universumista ihmiseen. Chi vaikuttaa ihmisessä kehon toimintoja ylläpitävänä voimana mm. energiakanavistossa ja ulkoisesti kehoa suojelevana kenttänä. Chikung (qigong) on monipuolinen menetelmä, joka ohjaa harjoittamaan tätä voimaa sen tasapainottamiseksi ja voimistamiseksi. Chikungin avulla vahvistetaan ihmisen sisäistä energiaa jonka avulla ylläpidetään kokonaisvaltaista kehomielen terveyttä.

Chi Kung on monipuolinen harjoitusjärjestelmä, joka kohentaa henkistä ja fyysistä terveyttä erilaisin liike-, hengitys-, hieronta ja keskittymisharjoituksin. Sen juuret ulottuvat kauas kirjoitetun historian tuolle puolen; ensimmäiset tunnetut Chikungiin liittyvät löydöt ovat yli 4500v vanhoja. Harjoitusmuotoja nykyisellään on tuhansia, ja niitä kaikkia yhdistää hätiköimättömyys, rauhallisuus ja rentous, joka saavutetaan säätelemällä kehon asentoa, hengitystä ja mieltä harjoituksen aikana.

Chikung (qigong) ei ole nimike yhdelle harjoitusmuodolle vaan enemmänkin kuin yleisnimitys toisistaan huomattavastikin eroaville menetelmille, joissa eri tavoin keskitytään Chi:n harjoittamiseen. Chikung harjoituksia tehdään eri tavoin: seisten, istuen, maaten ja liikkuen tai paikallaan ollen. Ne saattavat olla venytteleviä liikkeitä tai liikesarjoja, hengitysharjoituksia, itsehierontaa tai vaikkapa mietiskely ja keskittymisharjoituksia. Näillä pyritään virittämään kehoa ja mieltä toimimaan tasapainoisesti ja stressittömästi jokapäiväisen elämän fyysisissä haasteissa ja tukea myös harjoittajan korkeammissakin pyrkimyksissä.

Miten tämä on hyödyksi sinun elämässäsi?

Chi kung harjoitus etenee asteittain, ja lisää harjoittajan yleistä hyvinvointia, sekä poistaa tehokkaasti stressiä säätelemällä tunnetilojen tasapainoa. Kevyet liikeharjoitukset lisäävät kehon notkeutta, kimmoisuutta ja liikkuvuutta. Hiljaiset keskittymisharjoitukset puolestaan kehittävät sisäistä näkemystä ja tasapainoa, siten edistäen harjoittajan stressinsietokykyä, mielen tyyneyttä ja sisäistä rauhaa.

Chi Kung alkeiskurssilla opit helppoa ja tehokkaita harjoituksia joiden avulla ylläpidät kehosi terveyttä ja mielesi tasapainoa. Näitä harjoituksia voit tehdä yksin tai porukassa, kotona tai metsän keskellä tai mökin järven rannalla – opittu taito on aina mukanasi. Ja jos kiinnostuksesi kasvaa, voit tulla opiskelemaan lisää. Ja jona kauniina päivänä löydät itsesi Chikung Ohjaajana ja ohjaat terveysliikunta sen tarvitseville

 

Mistä on hyvä aloittaa chikungin harjoittaminen?

Chi Kung on hyvä aloittaa harjoituksilla, jotka ovat helppo oppia. Esimerkiksi tehokas pitkätoisto menetelmä Shuai Shou – Käsien heilutus on hyvä esimerkki tästä. Tällaiset Chi Kung harjoitukset saattavat olla yksinkertaisuudestaan riippumatta varsin tehokkaita. Säännöllisesti järjestettävässä Chi Kung Päivä tapahtumassa tehdään erilaisia harjoitusmenetelmiä. Osallistumalla päivään on mahdollista kokeilla millaista Chi Kung on, ja samalla saa tilaisuuden jutella ja kysellä aiheesta. Jos Helsinki ei ole helposti ulottuvilla, voi kokeilla harjoitusta ohjatun videoharjoitteen avulla. Ja jos innostusta ja mielenkiintoa riittää, voi tulla opiskelemaan lisää kursseillemme.

Terveyden ylläpito on koko elämän pituinen tehtävä. Samalla myös Chi Kung parhaimmillaan on kuin osa jokapäiväistä rutiinia, vähän kuin hampaiden pesu – se vain tehdään ja tiedetään miksi.

Chikungin historia ja nykypäivä

Chi Kungin historia ulottuu kauas kirjoitetun tradition tuolle puolelle. Vanhimpien siihen liittyvien esineiden sanotaan olevan jopa viiden tuhannen vuoden takaa. Ensimmäiset säilyneet kirjalliset maininnat ovat n.2500v vanhoja.
1970 luvun alussa tehtiin Changshassa, Kiinassa Mawang hautalöytö, josta muiden historiallisten aarteiden lisäksi löydettiin 44 kuvaa käsittävä kuvasto eriväristen ja eri tavalla vaatetettujen ihmisten daoyin harjoituksista. Chi Kungin historia ja kiinalainen kulttuuri ovat kehittyneet yhdessä. Lisää aiheesta blogissamme.

Suomessa Chi Kungin opetus ja harjoittaminen alkoi jo -80 luvulla. Tunnettu tutkija ja Chi Kung ohjaaja Helena Hallenberg kirjoittaa kirjassaan ”Elämän portti”: ”Qigong tuli Suomeen kamppailutaitojen vanavedessä. Suomessa alettiin 1960-luvulla harrastaa japanilaista judoa ja karatea ja vähitellen myös muita asialaisia kamppailutaitoja – Kiina oli tuolloin vielä suljettu. … Helsingissäkin kiinnostusta qigongiin oli 1980-luvulla lähinnä kamppailulajien harrastajien parissa. Varsinaisesti Qigongin toi Suomeen Kauko Uusoksa (s.1955), joka oli opiskellut Havaijilla, Japanissa ja Kiinassa. Hänen kiinnostuksensa kohteisiin kuuluivat jooga, japanilainen seitai-terveydenhoitojärjestelmä ja itämäiset kamppailulajit kuten Shorinji kempo, jujutsu, samurai-miekkailu ja japanilainen jousiammunta. Shorinji kempo on japanilainen Doshin Shon 1940-luvulla luoma kamppailutaito, joka perustuu useille kiinalaisille lajeille ja johon kuuluu myös akupisteiden käsittelyä eli shiatsua. Laijin nimi tarkoittaa Shaolin-nyrkkeilyä. Shorinji kempoa Uusoksa opiskeli vuodesta 1974 ja kiinnostui sen myötä Qigongista. Hän työskenteli viiden vuoden ajan Japanissa vaihtoehtoklinikoilla ja tutustui yhteen Japanin johtavista Qigong-opettajista, Tsumura Takashiin, jonka johdolla opiskeli. Suomessa Uusoksa opetti ensimmäisen kerran Qigongia vuonna 1986 osana muita kursseja. Tsumura Takashi vieraili Helsingissä ensi kertaa 1987 ja toisella käynnillään 1988 kävi lisäksi Turussa, Kuopiossa ja Oulussa. Vierailujen innostamana perustettiin Suomen Chi Kung-yhdistys vuonna 1988. …”

Tänä päivänä eri tasoisia Chi Kung ohjaajia löytyy ympäri maan, ja sitä voi harrastaa mm. monissa urheiluseuroissa, kansan- ja työväenopistoissa ja yhdistyksissä.

Terveys Chikung – Health Qigong – Jianshen Qigong

Chikung on laaja ja vanha traditio kokonaisvaltaisen terveyden ylläpitämiseksi. Sen juuret ulottuvat kauas kirjoitetun historian tuolle puolen; ensimmäiset tunnetut siihen liittyvät maininnat kirjallisuudessa ovat noin 2500 vuoden takaa. Kiina on käynyt tuhansien vuosien aikana läpi moninaisia muutoksia muun maailman mukana. Eri päämääriin tähtäävät sisäisen energian harjoitteet kuuluvat kuitenkin yhä kiinalaiseen näkökulmaan terveydestä ja sisäisestä elinvoimasta. Jotkut harjoittelevat kehittyäkseen taistelutaidoissa, jotkut taas ylläpitääkseen terveyttä jokapäiväisessä elämässä. Niin tai näin, Chikung on ollut merkittävä osa kiinalaista kulttuuriperinnettä jo tuhansia vuosia.

1990 luvulla Kiinassa heräsi ajatus erilaisten Qigong koulukuntien yhteistyön muodostamisesta. Vihreää valoa tähän tuli myös valtiolliselta tasolta; Chikungin kulttuurihistoriallinen arvo oli kiistaton ja sen vaikutus kansan yleiseen terveydentilaan kiistattomasti osoitettu. Vastaaville toimijoille annettiin tehtäväksi laatia moderni ja helposti lähestyttävä tie Chikungin harjoittamisen aloittamiseksi. Mittavan suunnittelutyön tuloksena 2000 luvun alussa luotiin Kiinan Terveys Chikung yhdistys, jonka tehtäväksi tuli traditionaalisten tunnettujen harjoitusten editointi moderniin ja helposti opittavaan muotoon.

Ensimmäisinä julkaistiin 2000v vanha Viiden Eläimen Leikki, laajalle levinnyt Kahdeksan Osainen Silkkibrokadi, ääntä käyttämällä kehoa hoitava Kuusi Ääntä harjoitus sekä Shaolinin temppelistä tunnettu Jänteitä Muuttava Klassikko.

Tänään sarjoja on yhteensä yhdeksän. Neljän edellä mainitun lisäksi muodostettiin viisi uutta menetelmää: istuen tehtävä 12 Osainen Silkkibrokadi, Ma Kuninkaan Hautakummun Daoyin Kuvasto, Suuri Tanssi, Taiji Keppi harjoitus ja Daoyin Yangsheng Gong. Jokainen sarja on omanlaisensa omine erityispiirteineen, ja hyvä lisä omaan liikunta repertuaariin tai ryhmien vetäjille uutena harjoitusohjelmana. Terveys Qigong sarjat ovat helppoja oppia, rento tehdä ja toimivat mainiosti kuin porttina laajaan Qigong maailmaan.

 

Wu Qin Xi – Viiden Eläimen leikki.

Liu Xi Jue – Kuusi Ääntä.

Yi Jin Jing – Jänteitä Muuttava Klassikko.

Ba Duan Jin – Kahdeksan Osainen Silkkibrokadi.

Da Wu – Suuri Tanssi.

Tai Ji Yangsheng Zhang – Elämän Kultivointi Taiji Keppi.

Mawangdui Daoyin Shu – Ma Kuninkaan Daoyin Kuvasto.

Shi Er Duan Jin – 12 Osainen Silkkibrokadi

Daoyin Yangsheng Gong Shier Fa – 12 Osainen Elämän Kultivointi Daoyin Harjoitus.

Opetukseemme kuuluu sekä moderni Terveys Chikung sarjat että vanhaa traditionaalista chikungia.

Tule mukaan!

Jos aihepiiri kiinnostaa Sinua, tule rohkeasti kokeilemaan!

Kokeile kotona. Voit hankkia jo nyt chikung harjoitusvideon ja kokeilla heti. Eikä haittaa jos sinulla ei ole kokemusta – videoharjoitteet ovat helppoja.

Voit tulla chikung-päivälle. Chi Kung Päivä tapahtumassa tehdään erilaisia harjoituksia ja voit kokeilla miltä Chi Kung tuntuu. Harjoitukset ovat helppoja ja sopivat jokaiselle, kokemuksesta tai kokemattomuudestasi riippumatta.

Alkeiskurssit. Chi Kung harjoitussarjojen opiskelu on seuraava hyvä askel, jonka avulla saat enemmän tietotaitoa lajista ja sen harjoituksen periaatteista. Samalla saat myös enemmän tietoisuutta säännölliseen itsenäiseen harjoittamiseen.

Chi Kung ohjaajaksi? ”Jos jokainen odottaisi ensin muuttumistaan Mestariksi, kukaan ei ohjaisi koskaan ketään.” Kun käyt kurssin ohjeiden mukaan ja osaat perusasiat, voit aloittaa omalla tasollasi ohjaamaan sitä muillekin – se on paras tapa oppia. Oman harjoittamisen ja muiden ohjaamisen myötä syntyy kokemusta, kysymyksiä ja lisätiedon janoa – silloin tekee mieli opiskella lisää, ohjata muita, saat uutta kokemusta, syntyy uusia kysymyksiä …

Ja tämä jatkuu kunnes eräänä kauniina päivänä …

Haluatko saada ajankohtaista tietoa ensimmäisten joukossa? – liity postituslistallemme!

Pin It on Pinterest

Jaa tämä ystävillesi

Voi olla joku etsii juuri tätä

Shares